загрузка...
Патологічна фізіологія / Оториноларингологія / Організація системи охорони здоров'я / Онкологія / Неврологія і нейрохірургія / Спадкові, генні хвороби / Шкірні та венеричні хвороби / Історія медицини / Інфекційні захворювання / Імунологія та алергологія / Гематологія / Валеологія / Інтенсивна терапія, анестезіологія та реанімація, перша допомога / Гігієна і санепідконтроль / Кардіологія / Ветеринарія / Вірусологія / Внутрішні хвороби / Акушерство і гінекологія
« Попередня Наступна »

Клітинні та молекулярні фактори реалізації загального адаптаційного синдрому

На клітинно-молекулярному рівні під стресом розуміється загроза порушення якогось динамічного гармонійного балансу активних компонентів внутрішнього середовища організму. Такий баланс досягається сукупністю скоординованих реакцій і взаємодією біологічно активних молекул. У цьому полягає уявлення про гомеостазі (у широкому сенсі цього поняття) і про кількісну градації стресу залежно від ступеня загрози порушень внутрішнього балансу [46]. Автори підкреслюють, що загальний адаптаційний синдром дуже послідовний у своєму клінічному вираженні, хоча до реалізації його залучається безліч активних ендогенних продуктів, перелік яких постійно поповнюється у міру відкриття нових молекулярних механізмів. Звідси випливає логічна гіпотеза про існування в організмі дискретної координуючої стрес-системи [53]. У реалізації загального адаптаційного синдрому виділяються два ключові компоненти: кортикостерон-рилізинг гормон (АКТГ) і норадреналін (норадреналін), головний медіатор автономної (симпатичної) нервової системи. Однак включення цих ключових компонентів відбувається опосередковано. За ними простежується складна ланцюг молекулярних перетворень, яка відображає взаємодію цілих молекулярних підсистем, складових складний осьової гіпофізарно-адреналовий алгоритм і забезпечують взаємодію збудження, стримування і одночасно інгібування окремих вегетативних функцій. У різних компонентів стрес-координуючої системи є безліч потенційних ділянок взаємодії, конкретний вибір яких і визначає розвиток подій.

Ф.З.Меерсон і М.Г.Пшеннікова [15, 16] виділяють п'ять основних реалізують факторів стрес-реакції на клітинному рівні. У кожному з цих факторів (або інакше - функціональних механізмів) закладена здатність чинити негативний, патологічний вплив на організм у разі надмірно тривалої та інтенсивної стрес-реакції.

Перший фактор - збільшення концентрації в цитоплазмі клітин універсального "мобілізатора" клітинних функцій - іона Са + +. Поступаючи в клітку ззовні і з'єднуючись з кальмодулином, кальцій, як відомо, утворює активну форму, яка активує абсолютна більшість протеинкиназ, складаючи з ними активну сполуку.
трусы женские хлопок
Це найбільш стародавній шлях активації життєдіяльності живих організмів, починаючи з найпростіших. Він є стимулятором внутрішньоклітинних процесів - від скорочення і розслаблення міофібрил до участі у вузлових метаболічних процесах і секреторною продукції. Однак надмірна активація цього механізму, наприклад в кардіоміоцитах, здатна привести до контракторному пошкодження міофібрил, до гострої серцевої недостатності і навіть до зупинки серця.

Другим фактором стрес-реакції є посилений викид так званих стресорних гормонів (катехоламінів, вазопресину та інших), які, роблячи вплив на активність ліпаз і фосфоліпаз, сприяють інтенсифікації перекисного (вільнорадикального) окислення ліпідів (ПОЛ) . У результаті знижується в'язкість ліпідного шару біологічних мембран і виникає "нестабільність" пептидних зв'язків активних мембранозв'язаних білків. В системі стрессорного відповіді це є необхідним етапом активації клітинних механізмів всіх органів і систем - серця, печінки. скелетної мускулатури і інших. Таким чином, саме по собі вільнорадикальне окислення ліпідів є фізіологічним процесом, а його інтенсифікація являє собою природний відповідь на сильний подразник і забезпечує настільки необхідне в цій відповіді функціональне напруження. Водночас тривала і надмірна інтенсифікація ПОЛ, особливо якщо вона супроводжується пригніченням антиоксидантної активності, неминуче призводить до універсального пошкодження біологічних мембран і виконує роль ключового патогенетичного ланки в комплексі виникаючих розладів.

Третій фактор - мобілізація енергетичних і структурних ресурсів організму в межах індивідуально детермінованою стрес-реакції, що супроводжується гіперглікемією, значним підвищенням в крові рівня нуклеотидів, макроергічних сполук. жирних кислот, амінокислот. Це забезпечує доступність для включення в біохімічні процеси субстратів окислення, вихідних продуктів біосинтезу і створює необхідний енергетичне підкріплення цих процесів в тих органах, функціональна активність яких найбільш необхідна для забезпечення адаптації до виниклої надзвичайної ситуації.
Якщо ж у результаті напруженої активності впоратися з ситуацією не вдається і настає функціональна декомпенсація цих органів, то додаткова мобілізація енергетичних і структурних ресурсів призводить до прогресуючого виснаження організму. Мобілізація енергетичних і структурних ресурсів при стресі забезпечується різким посиленням катаболізму, який тимчасово пригнічує анаболічні процеси. При одноразовому сильному стресорному впливі слідом за катаболической настає анаболическая фаза, коли активується синтез нуклеїнових кислот і білків в різних органах. Це - природний компенсаторний процес, що триває після термінової адаптації при одноразовому стресорному впливі. Головним активним діючим початком у цьому процесі є диацилглицерол (ДАГ). В результаті повторюваного стрессорного впливу накопичення ДАГ може спровокувати неконтрольований клітинний ріст, що, на думку Ф.З.Меерсон і М.Г.Пшенніковой [16]. відіграє важливу роль в онкогенних ефекті стресу.

Виборча активація метаболічних процесів в органах здійснюється за принципом домінанти. А механізмом реалізації цього принципу служить робоча гіперемія органів, причетних до функціональної системі, відповідальній за термінову адаптацію, при одночасному звуженні судин в органах, що зазнають знижену функціональне навантаження. Це закономірний фізіологічний механізм стресу. Однак тривале існування такої домінанти неминуче призводить до функціональних, а, структурних порушень в органах, що піддаються ішемії внаслідок перерозподілу кровотоку.

Природно, що складна і багатофакторна перебудова життєдіяльності при стресі грунтується на розгалуженій і багатопланової системі регуляції. Можливо, мабуть, навіть говорити про існування в організмі декількох інформаційно-регуляторних систем, що діють паралельно і сопряженно, доповнюючи одна іншу.
« Попередня Наступна »
= Перейти до змісту підручника =
Інформація, релевантна " клітинні та молекулярні фактори реалізації загального адаптаційного синдрому "
  1. Фази розвитку стресу (субсиндромов стресу)
    Психологічні та психофізіологічні дослідження стресу при екстремальних факторах різного характеру і різної тривалості дозволили виділити ряд форм адаптаційної активності (кожна з яких характеризувалася великим числом симптомів, що належать до якого-небудь одного класу проявів життєдіяльності людини), тобто форм «загального адаптаційного синдрому», які можна
  2. Н.А. Новикова. ЗБЕРІГАННЯ ТА РЕАЛІЗАЦІЯ ГЕНЕТИЧНОЇ ІНФОРМАЦІЇ ВІРУСІВ, 2007
    У посібнику викладено сучасні знання про структурну та молекулярної організації геномів вірусів і способах реалізації закладеної генетичної інформації. Особливу увагу приділено розгляду питань обміну генетичною інформацією як основ еволюції вірусів. Посібник призначений для підвищення кваліфікації викладачів біологічних факультетів класичних університетів, наукових співробітників,
  3. ВСТУП
    Віруси - некліткова форма життя, складова царство Vira. З точки зору паразитології віруси - внутрішньоклітинні генетичні паразити; з точки зору біохімії віруси - білок-нуклеїнові комплекси; з точки зору молекулярної генетики - мобільні генетичні елементи. За відкриття генетичної природи вірусів в 1969 р. Альфреду Херші була присуджена Нобелівська премія.
  4. ВСТУП
    Медична генетика - важливий розділ сучасної генетики, що вивчає роль спадкових факторів у виникненні патологічних симптомів і ознак в організмі людини. Людина, як об'єкт генетичних досліджень складний і разом з тим зручний. Складність пов'язана з існуванням низки обмежень, що виникають при проведенні наукового експерименту. Наприклад, до людини абсолютно непридатний метод
  5. Фізико% хімічні особливості
    Вивчення анатомії віріонів дозволило отримати багато по лезной інформації про хімії та молекулярно біологічних свій ствах елементарних вірусних компонентів. Іноді ці відомості дозволяли зрозуміти призначення, біологічний (фізіологи чний) сенс освіти тих чи інших вірусних структур. Хімічна структура вірусів по елементарному складу не дозволяє виділити які або
  6. ПЕРЕЛІК ПОСИЛАННЯ
    Біотехнологія / Под ред. H. С. Єгорова, В. Д. Самуилова. Кн. 1: Проблеми і перспективи / H. С. Єгоров, А. В. Олескін, В. Д. Самуїлов. Кн. 3: Клітинна інженерія / P. Г. Бутенко, M. В. Гусєв, А. Ф. Киркин та ін - M.: Вища. шк., 1987.-142 с.; 128 с. 2. Глік Б., Пастернак Дж. Молекулярна біотехнологія. Принципи та застосування. - M.: Світ, 2002. - 590 с. 3. Імунологія / Под ред. У. Пола. - M.: Світ,
  7. Основні положення дисертації викладено в таких публікаціях
    1. Величко С.В., Непомнящий А.В. Освіта та соціальна адаптація кадрових військовослужбовців, звільнених у запас / / Праці 7-й Міжнародній науковій конференції: Розвиток і професійне становлення молоді в освітніх системах. М.: Изд-во Міжнародної педагогічної академії, 2002.-Т. 3. 320 с. 2. Величко С.В. Про комп'ютерної реалізації принципу наочності / / Праці 7-й
  8. Поняття «загальний адаптаційний синдром»
    Загальний адаптаційний синдром, сукупність загальних захисних реакцій, що виникають в організмі тварин і людини при дії значних за силою і тривалістю зовнішніх і внутрішніх подразників; ці реакції сприяють відновленню порушеної рівноваги і спрямовані на підтримання сталості внутрішнього середовища організму - гомеостазу. Поняття А. с. висунув канадський учений Г. Сельє
  9. Воронкова Є.Г., Воронков Е.Г.. Керівництво до практичних занять з імунології, 2005
    Імунологія як самостійна наукова дисципліна досить недавно включена в навчальну програму біолого-хімічного факультету Гірничо-Алтайського державного університету. При цьому відчувається явний недолік, і навіть проста відсутність відповідної літератури. Це послужило приводом для складання методичних рекомендацій з даної дисципліни. Основою при складанні методичних
  10. Яка поширеність гена HbS у чорношкірих американців?
    Серповидно-клітинною анемією страждають переважно чорношкірі, які є за походженням вихідцями з Центральної Африки. Серед чорношкірих американців приблизно 0,2-0,5% гомозиготні по HbS (серповидно-клітинна анемія), тоді як 8-10% - гетерозіготни (серповидно-клітинна аномалія). Значно рідше серповидно-клітинна анемія зустрічається у вихідців з
  11. ВИСНОВОК
    У ході досягнення мети нашої роботи проведений аналіз доступних літературних джерел дозволяє нам зробити наступні висновки: 1. КВЧ-терапія знайшла заслужене визнання в сучасній медицині. Успіх її застосування визначається меншими термінами вилікування, високим його якістю, економічністю (пов'язаної не тільки зі значним зменшенням термінів лікування, а й з різким зниженням
  12. Анафілаксія. Алергія. Аутоімунні реакції.
    Певні форми антигену при повторному контакті з організмом можуть викликати реакцію, специфічну в своїй основі, але включає неспецифічні клітинні та молекулярні фактори гострої запальної відповіді. Відомі дві форми підвищеної реактивності: гіперчутливість негайного типу і гіперчутливість уповільненого типу. Алергія є реакція підвищеної чутливості