загрузка...
Патологічна фізіологія / Оториноларингологія / Організація системи охорони здоров'я / Онкологія / Неврологія і нейрохірургія / Спадкові, генні хвороби / Шкірні та венеричні хвороби / Історія медицини / Інфекційні захворювання / Імунологія та алергологія / Гематологія / Валеологія / Інтенсивна терапія, анестезіологія і реанімація, перша допомога / Гігієна і санепідконтроль / Кардіологія / Ветеринарія / Вірусологія / Внутрішні хвороби / Акушерство і гінекологія
« Попередня Наступна »

Характеристика бактерій родини Enterobacteriaceae

Серед умовно-патогенних ентеробактерії найбільш частими збудниками ГКІ служать Proteus mirabilis і P. vulgaris, Klebsiella pneumoniae, Enterobacter cloacae і Е. aerogenes, Citrobacter freundii, Serratia marcescens, більш рідкісними-Proteus rettgeri, Morganella morganii, Providencia alcalifacicns і Р. stuartii, Hafnia alvei, Edwardsiella tarda. Всі вони є резидентними представниками нормальної фекальної флори людини, при цьому (поряд з Е. coli) Enterobacter, Klebsiella і Proteus становлять переважну частину факультативних анаеробів цієї флори (рис.14).

Умовно-патогенні ентеробактерії є також природними мешканцями кишечника тварин, в тому числі багатьох сільськогосподарських.

Рис. 14.

Колонії ентеробактерій

Потрапляючи з випорожненнями в навколишнє середовище, умовно-патогенні ентеробактерії можуть довго зберігатися в ній і за сприятливих умов розмножуватися, ведучи сапрофітіческій спосіб життя. Таким чином, здатність паразитувати в організмі людини не є єдиною умовою їхнього існування.

Умовно-патогенні ентеробактерії широко поширені в природі; доведено їх постійне перебування у воді відкритих водоймищ, особливо протеїв, ентеробактерій і клебсієл. Останні більш за інших поширені в рослинному світі, їх виділяли з бульб картоплі, листя салату та інших рослин, з квітів, зерен, насіння, тирси деревини, а також з грунту та стічних вод. Обширність екологічної сфери клебсієл пов'язана зі значною стійкістю їх капсульних форм, здатних витримувати різні біологічні та фізико-хімічні впливи, включаючи впливу дезінфектантів і високих температур. Це обумовлює часту забрудненість клебсієлами побутових предметів, харчових продуктів, а також об'єктів внутрішньолікарняної середовища.

Ешерихії відносять до відділу Gracilicutes, сімейству Enterobacteriaceae, роду Escherichia. Свою назву бактерії отримали на честь німецького педіатра Т.Ешеріха, вперше виділив Escheriсhiaсoli з вмісту кишечника дітей. Вони входять до складу мікрофлори товстої кишки теплокровних, плазунів, риб і комах. Ешерихії - основна аеробне мікрофлора кишечника, що викликає, однак, велику групу захворювань людини, відомих як ешеріхіози.

Кишкові палички також розглядають як санітарно-показові мікроорганізми (СПМ) при аналізі води і харчових продуктів.

Форма E. сoli типова для ентеробактерій і представлена ??короткими рухливими (перітріхальнимі) паличкоподібними бактеріями із закругленими кінцями розмірами 1,1-1,5 * 2,0-6,0 мкм. У мазках вони розташовуються поодиноко або парами. У більшості штамів існують капсули або мікрокапсули. Температурний оптимум для росту 37 ° С. Ешерихії ферментують вуглеводи з утворенням кислоти або кислоти і газу, оксидаза-негативні і каталаза-позитивні. На щільних середовищах бактерії утворюють плоскі опуклі каламутні S-колонії з рівними або злегка хвилястими краями (3-5 мм в діаметрі) або сухі плоскі R-колонії з нерівними краями.
трусы женские хлопок
У рідких середовищах ростуть дифузно, викликаючи помутніння середовища і утворення осаду (рідше формують поверхневу плівку або пристінковікільце).

Згідно сучасним знанням, ешерихії, що виділяються при кишкових і септичних хворобах, підрозділяються на ентеропатогенні, ентеротоксигенні, ентероінвазівние, ентерогеморрагіческіе і септичні. Дана градація заснована на наявності у кишкової палички певних факторів патогенності і досить умовна, тому один і той же штам може одночасно володіти рядом патогенних властивостей.

До ентеропатогенних видів відносять ешерихії продукують клітинно пов'язаний протеїновий токсин і ентероадгезівние фактор.

Особливістю дії ендотоксинів (О-антиген) є цитолитический і анафілоксігенний ефект, результатом якого є руйнування клітин епітелію, атрофія і дегенерація ворсинок, ерозія і некроз пеєрових бляшок, пошкодження кровоносних судин, нейронів, блокування лімфоїдної- макрофагальної системи, порушення функції наднирників і щитоподібної залози, що виявляються найчастіше гіпертермією, диспепсичним синдромом, серцево-судинної і вегетативної патологією.

Ентеротоксігенние варіанти продукують адгезивні антигени і екзотоксини двох типів - термостабільний і термолабільних, саме з ними пов'язують найчастіше діареї у новонароджених тварин.

Особливістю ентеротоксинів є та обставина, що їх дія обмежується тільки впливом на клітинну мембрану ентероцитів, а саме медіаторну систему, тому найчастіше яких специфічних морфологічних змін у слизовій кишечника не відбувається. Тим часом у поєднанні з продуктами метаболізму діють дратівливо на слизову тонкої кишки.

Кишкові палички здатні упровадяться в епітеліальні клітини слизової оболонки кишечника і розмножуватися там з наступним проникненням у кров'яне русло, називаються ентероінвазівнимі.

Ентероінвазівние штами E. coli після прикріплення до мікроворсинками відразу ж викликають їх розбухання і деструкцію, активно проникають в цитоплазму епітеліоцитів з подальшим внутрішньоклітинним розмноженням. Бактерії, розмножуючись в цитоплазмі ентероцитів поширюються в кишковому епітелії з проявом ендотоксемії і цітотоксеміі, розвитком ерозій, виразок і різко вираженого запалення.

Ентерогеморрагіческіе клони E. coli виробляють веро-або шига-подібний токсин, який обумовлює дізентеріеподобние діарею і набряки. Дія токсину засноване на цитотоксичному і нейротоксичні ефекти. Причому останній обумовлений не стільки прямою дією на нейрони, скільки впливом на судини і гематоенцефалічний бар'єр, проникність якого збільшується при інтоксикації в 2 рази.

Септичні E.coli здатні не тільки проникати в кровотік, але і розмножуватися там, викликаючи патологічний процес. Встановлено, що кишкова паличка у новонароджених тварин може викликати септичний процес тільки в разі значного надходження в кров'яне русло, що можливо в природних умовах при внутрішньоутробному зараженні, інфікуванні до споживання молозива, коли відкритий кишковий гемопоетичні бар'єр і низькому рівні захисно-пристосувальних здібностях.

Основні фактори патогенності септичних есшеріхій обумовлені наявністю ендотоксину, плазмід, капсули, гемолізинів.

Тим часом розвиток гострої кишкової колібактеріозной інфекції пов'язують з наявністю 3 груп факторів патогенності. Перша група визначає адгезію і колонізацію, друга - повідомляє стійкість бактерій до фагоцитам і гуморальним факторам захисту господаря, третя - обумовлює діарейний та токсичний компоненти кишкового захворювання. У прикріпленні ешерихій і колонізації організму беруть участь фімбріального структури, які є поверхневими придатками бактерій. В даний час у E. coli, що викликають діарейні захворювання, виявлено два різновиди адгезивних антигенів - загальні та специфічні.

Адгезінов загального типу або фимбрии 1 типу беруть участь в прикріпленні бактерій один до одного і різних клітин тваринного і рослинного походження. На відміну від фімбрій 1 типу, специфічні антигени адгезії зустрічаються переважно у ентеротоксигенних E. coli. На одній і тій же клітині можуть бути присутні одночасно і фимбрии 1 типу і специфічні адгезини.

Після проникнення і закріплення клітин E. coli в організмі тварини, друге основне завдання збудника полягає в тому, щоб утриматися в ньому, оскільки відносно бактерій активізуються власні клітинні і гуморальні механізми захисту господаря.

Наявність у есшеріхій О-і К-антигенів перешкоджає поглинанню бактерій макрофагами, а поглинути - сприяють переживання або навіть розмноженню в них; наявність білків зовнішньої мембрани, ЛПС і JgА-протеази забезпечує захист від бактерицидної дії системи антитіло - комплемент; капсульні антигени К1, К4, К5 та ін полісахариди обумовлюють слабку імунну реакцію і явище антигенної мімікрії; здатність ряду штамів нейтралізувати лізоцим, інтерферон, комплемент дозволяє їм довго перебувати в організмі господаря.

Вищеозначених фактори патогенності є основними в механізмі розвитку колібактеріозной інфекції і залежно від наявності тих чи інших форм захворювання проявляється або у вигляді септицемії, або діареї або в змішаній формі. Як правило, патогенні штами E. coli мають відразу 2 і більше факторів патогенності, що відрізняє їх від сапрофітних ізолятів. Залежно від біологічної особливості (патогенних властивостей) E. coli, типи її взаємодії з епітелієм слизової кишечника можуть бути різні.

Тим часом встановлено, що здатність до токсінообразованію у клінічних штамів ешерихій не було постійним властивість, в процесі зберігання і пересівань вони втрачають гени відповідають за продукцію токсинів. Це пояснюється тим, що фактори патогенності у кишкової палички закріплені не на рівні хромосомної ДНК, а існують на позахромосомних ділянках ДНК - плазміди, які можуть елімінувати з клітки господаря.
« Попередня Наступна »